Jdi na obsah Jdi na menu
 


Jak probíhá cvičení pro batolátka?

7. 11. 2008

JAK PROBÍHAJÍ LEKCE CVIČENÍ PRO BATOLÁTKA?

Zatímco obsah lekcí cvičení pro batolátka je obdobný u většiny pořádaných kurzů – říkanky, lidové písničky a tanečky, využití velkých a malých míčů apod., struktura lekcí bývá rozdílná. Záleží na každém lektorovi, jak se vyrovná s faktem nízké pozornosti a nesoustředěnosti batolátek. Já jsem po několikaleté praxi zvolila následující model:

Lekce je složená z několika bloků, které se střídají z důvodu udržení pozornosti batolátek. Děti do 24 měsíců dokáží udržet pozornost pouze několik (5 – 10) minut, proto mezi jejich cvičení zařazujeme i krátký blok cvičení pro rodiče, střídáme cvičební pomůcky a druh pohybu. Struktura mojí lekce je následující:

a)      Zahřátí pro děti i rodiče  - běh v kroužku, aktivace svalových skupin, akrobatické cviky podporující odvahu a statečnost dětí.

b)      Krátká říkanková rozcvička na podložce  - procvičení a prohřátí velkých kloubů a svalů.

c)       Protažení na overballech -  ochrana před natažením svalů, rehabilitační účinky na páteř.

d)      Krátké cvičení rodičů zaměřené na protažení – děti si odpočinou při hře s hračkami.

e)      Cvičení na velkém míči – procvičení všech svalových skupin, správné držení těla, koordinace pohybů, jemná motorika a následná relaxace.

f)       Volná hra batolátek za dozoru rodičů s využitím cvičebního náčiní – trampolína, skluzavka, tunel, stepy ...,seznámení s dětským kolektivem.

g)      Skupinové hry pro nacvičení vzájemné spolupráce – Kolo mlýnské, Bublina.

 

 

Nezapomeňte, že malé děti potřebují určitý řád, aby věděly, co bude následovat, proto struktura lekcí zůstává většinou stejná. Děti vědí, že až docvičí na overballech, půjčíme jim hračky, když docvičí na míči přijde skluzavka a po bublině se jde domů. Pokud jim to zpřeházíme, jsou trochu zmatené a často reagují negativně.

 

NEJSOU LEKCE CVIČENÍ PRO BATOLÁTKA  JEDNOTVÁRNÉ ? 

Záleží, z jakého pohledu se na tento problém díváme. Z pohledu rodiče určitě jednotvárné jsou a z vlastní zkušenosti mohu říct, že ani pro lektora to není nijak jednoduché – děti často odbíhají, maminky si povídají, říkanky se opakují stále dokola, některé druhy náčiní a nářadí nelze pro tento věk vůbec použít. Proto také lektorů, kteří cvičí s batolaty není mnoho.

 Když jsem začala před několika lety vést tyto lekce, chvíli mi trvalo, než jsem se s těmito faktory vyrovnala. Občas jsem dokonce měla pocit, že výsledek je neadekvátní námaze. Teprve, když moje první batolátka přešla do náročnějšího cvičení pro rodiče a děti od 2 let, změnila jsem názor na přínos batolecích lekcí. Na dětech, které navštěvovaly cvičení pro batolátka to totiž bylo velice znát. Byly mnohem pozornější, odvážnější a rychleji se zapojily do všech aktivit než děti, které dosud nikam nechodily. Měla jsem z nich opravdu radost!!!

Když se podíváme na cvičební lekce z pohledu batolátka, které má rádo opakování, potřebuje určitý řád a je nadšené, když může ukázat, že něco umí, vidíme účel cvičení jinak. Pokud budeme každou hodinu zařazovat jen samé nové říkanky, děti nadlouho nezaujmeme, chvíli nás budou sledovat, ale pak si půjdou za něčím zajímavějším v jejich okolí.

Když ale zařadíme nějakou známou říkanku, většinou zpozorní a později nás začnou doprovázet pohybem a pak i jednotlivými slovy. Některé, děti jen poslouchají a vše zopakují třeba až v domácím prostředí, často, když to třeba ani nečekáme. Tyto schopnosti se postupně s věkem rozvíjejí, tak, jak se rozvíjí dětská pozornost. V tomto období platí, že méně znamená více a já prosím všechny rodiče o trpělivost, protože teprve kolem druhého roku dítěte je čas na větší změnu.

 

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář